Persoonlijke dataset

Aan de hand van een gezamenlijk opgesteld zoekprofiel wordt dagelijks een selectie van alle beschikbare media content verwerkt tot uw persoonlijke dataset.

Weging

Het belang (‘gewicht’) van een bericht wordt in eerste instantie bepaald door een aantal eigenschappen van het artikel zelf zoals de locatie of plaatsing van het artikel (voorpagina?),  omvang of grootte van het artikel en de oplage van de mediatitel. Voor internetmedia meten wij bovendien een bereikfactor welke gebaseerd is op het aantal bezoekers van de betreffende website en de publicatieduur van het artikel zelf.

Impact

Bij het selecteren van artikelen wordt verder geanalyseerd hoe een actor (bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam) is gevonden in het artikel. Wordt u exclusief genoemd in de titel, dan krijgt het artikel een hoge impactfactor. Wordt u onderaan het artikel genoemd samen met uw concurrenten dan wordt de impactfactor aanzienlijk lager.

Het totale gewicht van een artikel is het product van de hierboven genoemde resultaten.

Analyse

Door getrainde analisten wordt de relevantie van het artikel bepaald samen met een onderwerp en issue bepaling. Volgens een vaste methodiek bepaalt de analist de teneur (sentiment) van het artikel ten aanzien van de gevonden actor. Indien meerdere actoren (bijvoorbeeld concurrenten) in een artikel worden gevonden, wordt voor elke actor separaat geanalyseerd.  Voor elk onderzoek kunnen verder verschillende variabelen worden vastgelegd zoals nieuwscategorieën, woordvoerders of bijvoorbeeld stakeholders.